24 aug Massale disrupties: wie is volgend slachtoffer?

Waarom vallen veel bedrijven toch in de valkuil waar andere bedrijven ook in zijn gevallen? Waarom blijft de geschiedenis zich toch zo vaak herhalen? Leren we dan niet van de rock & roll bedrijven van bijvoorbeeld Steve Jobs en Richard Branson? Zij vertegenwoordigen innovatie, hebben een visie en zijn niet bang om hun mening te verkondigen, hoe controversieel deze ook mag zijn.

De ondergang van marktleiders

Kodak zat zelf aan het stuur maar besloot achteruit te rijden. Het bedrijf was jarenlang een wereldmerk en marktleider die 95% van z’n resultaat haalde uit ouderwetse technologie (rolletjes). Door de enorme marges te beschermen, bleek het bedrijf niet in staat om over te schakelen op nieuwe technologie, zoals digitale camera’s en smart phones. Concurrenten doken in het gat en maakten uiteindelijk gehakt van Kodak.
KPN heeft hetzelfde probleem. Ze drijft (nog even) op hoge marges die ze maakt op ouderwetse en uitstervende producten (belminuten, PSTN abonnementen, ISDN) en kan vooralsnog niet grootschalig overschakelen op nieuwe technologie omdat ze daarmee haar winstgevendheid opgeeft. Daarom zien we bij KPN een beleid van kleine terughoudende stapjes op innovatief gebied, waarbij ze doorlopend zoekt naar nieuwe bronnen van inkomsten (TV, etc) en daarbij een ontmoedingsbeleid voert gericht op het kopschuw maken van de consument voor wat betreft nieuwe technologieën. Concurrenten duiken in het gat en de cijfers van KPN tonen aan hoeveel pijn dit doet.
Maar zoals we weten, dit is eerder gebeurd. Denk aan: PanAm, Datsun, Akai, Sabena, Fokker, Free Record Shop, etc. etc!
Er komt een moment waarop het scoren van een nummer 1 hit lang geleden is en de rock & roll crowd de markt heeft overgenomen en nu de ‘gevestigde orde’ is. Ook zij zullen op een dag worden geconfronteerd met de wapens van ‘mass disruption’.

Rock & Roll is King

Whatsapp is een cross-platform berichtendienst op abonnementsbasis voor smartphones en werd in 2014 voor 19 miljard dollar verkocht aan Facebook. Het bedrijf is rond 2010 opgericht en heeft minder dan 100 medewerkers in dienst. Ruim 800 miljoen consumenten maken dagelijks gebruik van de diensten van Whatsap en hiermee concurreert het bedrijf rechtstreeks met traditionele telecom-bedrijven als KPN. Over 2013 was de marktkapitalisatie van KPN iets meer dan € 10 miljard euro. Met ruim 18.000 medewerkers (50% minder dan tien jaar geleden) bedient KPN slechts een fractie van het aantal gebruikers van Whatsapp.

Een ander mooi voorbeeld is Airbnb, een online marktplaats voor de verhuur en boeking van privé-accommodaties. Airbnb heeft meer dan 1 miljoen accommodaties te huur in bijna 200 landen en 55.000 steden en verhuurt ruim 6 miljoenen accommodaties per maand (rond de 200.000 kamers per nacht!). Het bedrijf overtreft hiermee Hilton Hotels & Resorts, ‘s werelds grootste hotelketen, dat met circa 3.200 hotels en 525.000 kamers (nauwelijks meer dan Airbnb) in 77 (versus 192 bij Airbnb) landen opereert en werk verschaft aan meer dan 135.000 medewerkers. Airbnb had in september 2014 slechts 250 medewerkers in dienst.

Het wachten is op de volgende slachtoffers van ‘weapons of mass disruption’.

Ik focus me ondertussen op de nieuwe Rock & Roll nummers van bijvoorbeeld Tesla, Peerby en zelfs Thuisafgehaald…….. “Even een balletje en aardappeltje extra doen in de pan vanavond.”

“One more thing!” Een ongevraagd advies aan Enexis, Liander en andere netbeheerders. Kijk een naar Waka Waka en hun visie en interpretatie op een smartgrid!? Got it….?

Meer info


Interessant of geïnspireerd door deze blog? Ruud Veltenaar & Associates biedt masterlezingenkeynotes en strategische workshops over trends en ontwikkelingen en de impact op ons leven en werk.

Zie bijvoorbeeld de masterlezing ‘Disruptieve technologieën’ of ‘Shift Happens: mega trends met impact’.

Neem nu contact op of vraag een offerte aan. Je kunt me ook volgen op Twitter.

Geen reactie's

Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.