Gebouwd voor de toekomst


Future Proof schetst het bedrijf van de toekomst en begint met het einde voor ogen. Met twee centrale vragen leidt het de deelnemers terug naar de oorsprong:

  • Waarom bestaat jouw bedrijf?
  • Wat maakt het future proof?

Het bedrijf van de toekomst is wendbaar en innovatief. Het is een bron van diepgaande intrinsieke motivatie.

Kijk ook bij Duurzaamheid en toekomst

Lever je nog meerwaarde?


Het bedrijf van de toekomst stelt stoere gedurfde doelen en het creëren van meerwaarde is minimaal zo belangrijk als winst en groei. Het kent een sekte-achtige cultuur en briljante mislukkingen worden rijkelijk beloond. Het rendement op pech is uitzonderlijk hoog en de pyramide is gekanteld. Controle heeft plaatsgemaakt voor vertrouwen. Maar hoe doe je dat nou? Het leveren van meerwaarde?

Kijk ook bij Leiderschap en toekomst

Word ook een 10X bedrijf


Bedrijven die goed anticiperen en op tijd innoveren, creëren de toekomst. Men noemt dit geluk. Rigide organisaties zijn vaak slachtoffer van de omstandigheden. Men noemt dit pech. 10X-organisatie presteren, zelfs in turbulente tijden, tienkeer beter dan soortgenoten onder dezelfde omstandigheden. Hoe word je een 10X-bedrijf van de toekomst? En waarom presteren zij altijd goed?

Kijk ook bij de masterlezing 10x Factor

Start-met-waarom-Ruud-Veltenaar

De toekomst van innovatieve bedrijven

Er bestaan leiders en mensen die leiden. Leiders bekleden invloedrijke posities. Mensen die leiden, inspireren ons. Wat hebben grote, inspirerende leiders en organisaties met elkaar gemeen?

Waarom doe ik wat ik doe?

Ze hebben het juiste antwoord gevonden op de cruciale vraag: waarom doe ik wat ik doe? Organisaties en leiders die het Waarom als uitgangspunt nemen zijn innovatiever en creëren structureel duurzame meerwaarde voor het bedrijf en de samenleving (MVO).

Sterke intrinsieke motivatie als bron

Ze vormen een bron van brede en diepgaande intrinsieke motivatie voor de medewerkers en creëren loyale relaties met klanten en andere partijen buiten de organisatie.

Over hoe leiderschap zou moeten zijn

Tijdens dit onderdeel ontdekken de deelnemers dat de oorsprong simpel en verfijnd is en wordt het bewustzijn gestimuleerd hoe leiderschap zou moeten zijn. Hoe een grote intrinsieke motivatie het geheim is achter elk succes.

Boek deze lezing nu en ga samen met Ruud Veltenaar op ontdekkingsreis

Onderwerpen
  • je denkt het te weten, toch?
  • manipulatie versus inspiratie
  • biologie van de gouden cirkel
  • helderheid en consistentie
  • impact op de organisatie
  • onzekerheid als zekerheid
  • bouwen van bruggen
  • inspireren en vertrouwen
  • kantel het kantelpunt
  • impact op de organisatie
  • de onvermijdelijke kloof
  • mobiliseer de intrinsieke motivatie
  • twee oren en één mond: waarom?
  • meerwaarde is de uitdaging
  • ontdekt de oorsprong: WHY?

Duurzame meerwaarde voor bedrijven 

Het creëren van duurzame meerwaarde is een vorm van beschaving en helpt om de toekomst van het bedrijf maximaal te borgen. We moeten opnieuw nadenken over duurzame ontwikkeling, leiderschap en persoonlijke verandering.

Maatschappelijk verantwoord ondernemen, hoe doe je dat?

Zelfverzekerde en bewuste organisaties vertalen maatschappelijke meerwaarde naar kernwaarden en veranderen deze niet. Ook niet als de omstandigheden en daarmee de strategie wel veranderen.

Winst is niet de reden van het bestaan

Bedrijven die niet aan duurzaamheid en maatschappelijke meerwaarde werken, hebben over tien jaar geen bestaansrecht meer. Ook niet als ze nog steeds winst maken! Bedrijven met een visie over een duurzame toekomst wel.

Een keerpunt voor ondernemers en leiders

Deze lezing is het keerpunt voor veel ondernemers en leiders. Het biedt de deelnemers handvatten voor de transitie binnen de eigen organisatie. Het laat zien dat duurzaamheid ook waarde creëert en wel op een toekomstbestendige manier.

Alle neuzen dezelfde kant op? Boek een masterlezing van Ruud Veltenaar

Bedrijf van de toekomst - Ruud Veltenaar
Onderwerpen
  • de tirannie van het OF
  • stellen van gedurfde doelen
  • meer dan winst alleen
  • people, planet, purpose
  • raamwerk voor duurzaamheid
  • reflectie: staat mijn kompas goed?
  • briljante mislukking: experimenteer
  • niet klokkijken maar klokken maken
  • stimuleer vooruitgang en innovatie
  • business modellen voor 21ste eeuw
  • wendbaarheid en sociale mobiliteit
  • reflectie: ben ik bang om te falen?
  • einde van het begin
  • vier seizoenen en transformaties
  • recept voor SMaC
  • meer rendement op pech
  • marsroute voor MVO
  • reflectie: wat is mijn meerwaarde?
Bedrijf van de toekomst - Ruud Veltenaar

Duurzame meerwaarde

Het creëren van duurzame meerwaarde is een vorm van beschaving en helpt om de toekomst van het bedrijf maximaal te borgen. We moeten opnieuw nadenken over duurzame ontwikkeling, leiderschap en persoonlijke verandering.  Zelfverzekerde en bewuste organisaties vertalen maatschappelijke meerwaarde naar kernwaarden en veranderen deze niet, ook niet als de omstandigheden en daarmee de strategie wel veranderen. Winst is niet de reden van het bestaan. Bedrijven die niet aan duurzaamheid en maatschappelijke meerwaarde werken, hebben over tien jaar geen bestaansrecht meer, ook niet als ze nog steeds winst maken!

Dit onderdeel is het markeerpunt voor veel ondernemers en leiders en biedt de deelnemers handvatten voor de transitie binnen de eigen organisatie en laat zien dat duurzaamheid ook waarde creëert en wel op een toekomstbestendige manier.

Onderwerpen
  • de tirannie van het OF
  • stellen van gedurfde doelen
  • meer dan winst alleen
  • people, planet, purpose
  • raamwerk voor duurzaamheid
  • reflectie: staat mijn kompas goed?
  • briljante mislukking: experimenteer
  • niet klokkijken maar klokken maken
  • stimuleer vooruitgang en innovatie
  • business modellen voor 21ste eeuw
  • wendbaarheid en sociale mobiliteit
  • reflectie: ben ik bang om te falen?
  • einde van het begin
  • vier seizoenen en transformaties
  • recept voor SMaC
  • meer rendement op pech
  • marsroute voor MVO
  • reflectie: wat is mijn meerwaarde?
10x factor: Hoe wordt je een 10x-organisatie?

10X Factor: toeval, chaos en onzekerheid

Hoe komt het dat sommige organisaties altijd goed presteren? Ook onder de meest chaotische en onzekere tijden en omstandigheden. Het borgen van de toekomst van je bedrijf is geen kwestie van geluk.

De combinatie visie, discipline, innovativiteit en enige paranoia

In turbulente tijden kun je maar beter niet altijd direct reageren en schakelen. Dat lijdt vaak tot ondoordachte manoeuvres en schade aan mens en bedrijf. Het gaat om een combinatie van visie, discipline, pragmatische innovatie en een gezonde dosis paranoia.

De ontkrachting van vijf managementmythes

Deze masterlezing ontkracht maar liefst vijf managementmythes en zal de deelnemers verbazen, verwonderen en vervullen met ongeloof. Het biedt directe handvatten om ook een 10X-organisatie te worden. Vanuit deze haast visionaire insteek weet Ruud Veltenaar bezoekers te binden en te overtuigen.

Een spreker boeken die zalen vol topondernemers weet te boeien? Vraag ernaar

Onderwerpen
  • leren houden van onzekerheid
  • de kracht van het contrast
  • eigenschappen van 10X-organisaties
  • lot in eigen handen nemen
  • impact op organisatie en leiderschap
  • 10x-organisaties en -leiders
  • vrijwillige discipline is vrijheid
  • schiet eerst met pistool, dan met kanon
  • waar ondernomen wordt, is gevaar
  • ambitieniveau 5
  • zoom uit en zoom in
  • recept voor SMaC
  • hoog rendement op pech (en geluk)
  • best cases van 10X-bedrijven
  • antwoorden op meest gestelde vragen

Leiden vanuit ontketende toekomst

We leven in een tijd van diepgaande verandering en disruptie en we zijn op een keerpunt belandt waar iets eindigt en sterft en waar iets anders geboren wil worden. Wat sterft is een beschaving, die is gebouwd op de mentaliteit van ‘maximum me‘ en ‘bigger is beter‘.

Visie en missie vanuit leiderschap

Wat eindigt is een maatschappij die gecontroleerd wordt door een selectieve groep industriëlen en machthebbers. Zij die ons geleid hebben naar een staat van georganiseerde onverantwoordelijkheid.

Drie existentiële vragen voor het bedrijf van de toekomst

Dit onderdeel biedt duidelijkheid over het bedrijf van de toekomst en beantwoord drie vragen in het licht van de disruptie:

  • Hoe kunnen we leiden vanuit de aandiende toekomst?
  • Welk evolutionair economisch kader is de gids naar de toekomst?
  • Welke strategie helpt ons de noodzakelijke transformatie te bewerkstelligen?

Kijk over alle grenzen heen met Ruud Veltenaar, spreker en trendwatcher

Leiden vanuit ontketende toekomst
Onderwerpen
  • leven blazen in een stervend systeem?
  • perfecte storm: in het oog van de orkaan
  • structuur: systematische discrepanties
  • denken: matrix van economische evolutie
  • bron: reizen door het oog van de naald
  • leiden van de persoonlijke ommekeer
  • leiden van de relationele transformatie
  • leiden van de institutionele transitie
  • leiden vanuit de ontketende toekomst
  • reflectie: kun jij de U-bocht maken?
  • verbeelden, aannemen en belichamen
  • pyramide: kantelen en vloeibaar maken
  • leiden met de wisdom factor
  • bedrijf van de toekomst: are you ready?
  • agenda voorbij 2020: AKTIE! NU!
Leiden vanuit ontketende toekomst

Leiden vanuit ontketende toekomst

We leven in een tijd van diepgaande verandering en disruptie en we zijn op een markeerpunt belandt waar iets eindigt en sterft en waar iets anders geboren wil worden. Wat sterft is een beschaving, die is gebouwd op de mentaliteit van ‘maximum me and bigger is beter.’ Wat eindigt is een maatschappij die gecontroleerd wordt door een selectieve groep industriëlen en machtshebbers, die ons geleid hebben naar een staat van georganiseerde onverantwoordelijkheid.

Dit onderdeel biedt duidelijkheid over het bedrijf van de toekomst en beantwoord drie met elkaar samenhangende vragen, namelijk: in het licht van de disruptie, hoe kunnen we leiden vanuit de aandiende toekomst, welk evolutionair economisch kader is de gids naar de toekomst en welke strategie helpt ons de noodzakelijke transformatie te bewerkstelligen?

Onderwerpen
  • leven blazen in een stervend systeem?
  • perfecte storm: in het oog van de orkaan
  • structuur: systematische discrepanties
  • denken: matrix van economische evolutie
  • bron: reizen door het oog van de naald
  • leiden van de persoonlijke ommekeer
  • leiden van de relationele transformatie
  • leiden van de institutionele transitie
  • leiden vanuit de ontketende toekomst
  • reflectie: kun jij de U-bocht maken?
  • verbeelden, aannemen en belichamen
  • pyramide: kantelen en vloeibaar maken
  • leiden met de wisdom factor
  • bedrijf van de toekomst: are you ready?
  • agenda voorbij 2020: AKTIE! NU!

VRAAG NU OFFERTE AAN

REFERENTIES

Eye opener, confronterend, leuk en ongelooflijk spannend! ``Ask not what your country can do for you, ask what you can do for your country (JFK).`` Goed om na te denken over eigen meerwaarde en de meerwaarde van de organisatie. Tijd om people, planet, purpose te integreren in onze dagelijkse leven en business!

ONNO KNOTH, Transavia

De presentatie ``Future Proof: bedrijf van de toekomst`` die je afgelopen maandag hebt gegeven was zeer inspirerend. Een zeer geloofwaardig en dynamisch verhaal over ondernemerschap en de toekomst van Boskalis en onze markt. De inhoud heeft mij getriggerd op talrijke aspecten. De intrinsieke motivatie, het duurzaam ondernemen, het luisteren en spreken met je hart. Concrete onderwerpen die me zeer aanspreken. Als SHE-Q Manager heeft het mij geïnspireerd en gestimuleerd om bottom-up de organisatie te pushen naar een groener en duurzamer beleid.

Michael Evertsz, Boskalis